White Swans and the Red Square - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Yv&Ro Hessels - WaarBenJij.nu White Swans and the Red Square - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Yv&Ro Hessels - WaarBenJij.nu

White Swans and the Red Square

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yv&Ro

13 September 2011 | Rusland, Moskou

Na St. Petersburg was het tijd voor de andere mooie stad van Rusland: Moskou. De nachttrein was een hele leuke ervaring. Het zag er super de luxe uit en we hebben nog redelijk goed kunnen slapen.

Het enige jammere was dat het maar zo kort duurde. Gelukkig hebben we nog een paar dagen trein in het vooruitzicht en dat is vanavond al!

Tijdens onze reis zijn er veel dingen die we nog niet eerder gedaan hebben, waarvan we achteraf weten dat we het ook nooit meer zullen doen. Een van deze dingen is het ballet. We zijn naar het Zwanenmeer geweest in het Kremlin Theater (het Bolsjoi is gesloten wegens renovaties). Het was zo ontzettend mooi en indrukwekkend! Wat een prestatie zetten de dansers en danseressen neer op het podium. We waren zo onder de indruk dat we nu al vermoeden dat elke volgende voorstelling alleen nog maar tegen kan vallen. Deze ervaring neemt niemand ons meer af!

Moskou heeft natuurlijk ook het bekende Kremlin en het bijbehorende Rode Plein. Op dag 1 was het afgesloten. Dat doen ze hier wel vaker en dan heb je gewoon pech. Gelukkig wisten we dit van tevoren vandaar dat we ook meerdere dagen Moskou geboekt hebben. Op dag 3 is het ons uiteindelijk gelukt om het Rode Plein op te gaan en de bekende Basilius Kathedraal vast te leggen. Uiteraard zijn we er ook even in geweest.

Het weer heeft niet echt mee gezeten. Zowel op dag 1 als dag 2 hebben we behoorlijk wat regen gezien.. Maar de laatste dag hebben we zelfs even in ons t-shirtje in het zonnetje gelopen, wat wel erg lekker was!

Ook in Moskou trouwen ze graag, wederom veel bruidsparen gezien bij de toeristische trekpleisters. Ze huren een Hummer Limo waar ze vervolgens met 20 man in gaan zitten en iedereen staat te kijken hoe de foto´s gemaakt worden. Heel apart. Overigens heb ik nog geen bruid gezien met een mooiere jurk dan de mijne ;-)

In het hostel is het erg gezellig. Met andere reizigers kletsen we een beetje over de reizen die we allemaal gaan maken. Robert heeft me zelfs zover gekregen om een potje schaak te spelen.

Vanavond vertrekt de Trans Mongolie Express richting Irkutsk en het Baikal Meer. Na onze eerste ervaring in de nachttrein kunnen we haast niet wachten!

Tot slot nog even wat weetjes over Rusland (voor de liefhebber):

• 40 roebel is ongeveer € 1,00
• 10 roebel wordt uitgegeven in de vorm van briefjes en muntjes, wat enigszins verwarrend kan werken
• de russen hebben geen idee wat persoonlijke ruimte is, ze staan erg dicht bovenop je, zelfs als het niet hoeft
• de russen dringen overal voor en lopen je omver en kijken niet om en bieden ook geen excuses aan
• zelfs als wanneer je ze heel duidelijk maakt dat je geen russisch spreekt, blijven ze in een razend tempo in het russisch tegen je aanpraten
• sigaretten kosten hier 50-60 roebel. Het goedkoopste pakje sigaretten kost 16,50 roebel!
• toch roken er niet extreem veel russen
• roken is hier binnen nog toegestaan, rare gewaarwording voor ons
• een halve liter bier kost gemiddeld 30-50 roebel
• ik heb geen een mooie man gezien, sommige vrouwen zijn wel mooi volgens Robert
• toeristen betalen gemiddeld 4 x zoveel als de russen voor een entree
• de metro werkt perfect! Je hoeft nooit langer dan 2 minuten op een trein te wachten
• een kaartje voor de metro kost 28 roebel en daarmee kun je zoveel overstappen als je wilt op de verschillende lijnen, maar zodra je het station verlaat, moet je voor het volgende traject een nieuw kaartje kopen (logisch)
• overigens is het prima gesteld met de veiligheid in Rusland en kun je zonder problemen over straat, ook in het donker!

Binnenkort meer nieuws van ons!

Liefs,
Yv en Ro

Nb. Op deze site hebben we beperkte ruimte voor het plaatsen van foto’s. Vandaar dat we slechts een kleine impressie plaatsen. Meer foto’s staan op onze facebook: YvRo Hessels. Wordt onze vriend en mis niets van onze reis!

• 13 September 2011 - 20:59

Lisette:

Oh wat gaaf dat jullie toch naar het ballet zijn geweest. Indrukwekkend hè?
    Leuke foto's en heel herkenbaar. Geniet!