Pacific Paradise - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Yv&Ro Hessels - WaarBenJij.nu Pacific Paradise - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Yv&Ro Hessels - WaarBenJij.nu

Pacific Paradise

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yv&Ro

06 Februari 2012 | Frans Polynesië, Papeete

Als we met mensen over de wereldreis spraken, merkten we dat de meeste mensen toch wel een beetje jaloers waren over onze bestemming in de Pacific: Tahiti, een van de eilanden van Frans Polynesië.

Zelf waren we ook erg benieuwd naar hoe het nu is om op een bounty eiland te vertoeven. Op de plaatjes zagen we al de resorts met de waterbungalows, de turquiose blauwe wateren en de parelwitte stranden. Niet zo gek dus dat we er erg veel zin in hadden!

De vlucht vanuit Auckland duurt zo’n 5 uur en toen we uit het vliegtuig stapten voelden we de warmte al, heerlijk! Omdat we laat in de avond aankwamen, verbleven we eerst 1 nacht in het (veel te dure) Airport Motel. Maar gemak dient de mens, we hoeven maar 2 stappen te lopen en we zijn er!

De volgende ochtend werden we opgehaald door Beni, een Zwitser die een pension runt en waar we de komende dagen verblijven. We zitten in Papeete, de hoofdstad van het eiland. Het is zonnig, warm en we voelen ons allebei beroerd... Nadat we ingechecked hadden en wat boodschappen gedaan hadden, gingen we naar bed en sliepen. De verkoudheid die we in Nieuw Zeeland opgelopen hadden, kwam er helemaal uit.

Later bleek dat dit zowat de mooiste dag was die we op het eiland zouden treffen, maar op dat moment wilden we alleen maar slapen. Aan het einde van de dag maakten we nog even een wandelingetje door het uitgestorven Papeete (het was zondag) en aten een kippensoepje om aan te sterken.

De volgende dag voelden we ons alweer een stuk beter en wilden we gaan snorkelen. Aan de westkust van het eiland is de beste snorkelplek, dus wij erheen. We zaten weer als enige toeristen in een lokale bus, wat weer grappig was. De vrolijke Polynesische muziek klonk in de bus en we voelden weer dat we iets bijzonders meemaakten!

Veel eilanden in Frans Polynesië zijn atollen. Dit houdt in dat de golven ongeveer 200 meter voor de kust omslaan op de branding. Vervolgens heb je een soort lagoon tussen het strand en de branding. Wat we niet wisten, is dat hierdoor een enorme stroming in die lagoon staat. En dat maakt het snorkelen toch best lastig, en eigenlijk bijna onmogelijk.

We hebben het op 3 verschillende plekken geprobeerd en uiteindelijk hebben we toch nog wel wat leuke visjes kunnen zien. Het koraal stelt hier niet zoveel voor, maar de visjes blijven leuk :)

Terug naar ons pension, namen we weer de bus. Net op tijd zaten we in de bus of er barstte een wolkbreuk boven ons los. Later bleek dat dit eerder regel dan uitzondering zou zijn hier.

Terug in Papeete haalden we nog even wat stokbrood en kaasjes. Want de naam zegt het al: Frans Polynesië. En de Fransen zijn zo chauvinistisch dat zo’n beetje het enige wat hier betaalbaar is, de baguette’s, de franse kaasjes en de franse wijnen zijn. Ons dieet ziet er deze week enigszins eentonig (maar heel smakelijk) uit, maar dat maken we wel weer goed in Zuid Amerika... haha

De volgende dag komt de regen weer met bakken uit de lucht. Het is hier regenseizoen en het regent hier vaak. De hele dag valt eigenlijk in het niet, maar als je hier komt om te relaxen, moet je ook niet zeuren als je dat dan ook moet doen ;-)

Tegenover Tahiti ligt een klein eilandje: Mo’orea en daar hopen we wat beter weer te treffen. We hebben een kamer aan de noordkant van het eiland en zitten aan een prachtig turquoise blauwe lagoon. Wit strand, palmbomen. Niet slecht!

Helaas ook hier is het weer niet geweldig, maar goed genoeg om toch af en toe lekker op het strand te liggen, even de zee in te gaan, en weer even op het strand te liggen.

We komen er al snel achter dat snorkelen hier – vanwege de stroming – niet echt mogelijk is. Het water lijkt meer een wildwaterbaan dan een zee.

Omdat we toch wel wat wilden doen hier, hebben we een excursie geboekt om te zwemmen met roggen en haaien. Hier in de lagoon zwemmen sting-rays (roggen, met een stekel in hun staart waarmee ze kunnen steken, en zoals Steve Irwin bewijst kan dat ook dodelijk zijn). Maar deze zijn lief, steken niet en kun je zelfs aaien.

De haaien die hier zwemmen zijn Black Tip Sharks, rifhaaien die geen mensenvlees op het menu hebben staan.

Het was toch wel echt geweldig om zo tussen deze bijzondere dieren te zwemmen. De haaien bleven toch wel een beetje op een afstandje, maar de roggen komen naar je toe (en hopen dat je iets te eten hebt, wat we niet hadden). Ze voelen zacht en glad aan en hebben vriendelijke ogen. Geweldig!

Op het park liepen hanen rond die om 5 uur ’s nachts voor onze kamer beginnen met kraaien, en dat zeker wel een uur volhielden. Helemaal uitgerust raakten we hier niet.

Na 3 dagen op Moorea, gaan we weer terug naar Tahiti. Ergens in ons budget hebben we nog een paar centjes gevonden om 2 nachten in het Radisson te zitten. Gezien de prijs vermoeden we dat hier geen hanen rondlopen en dat we lekker ’s nachts kunnen slapen :)

Wat een heerlijk luxe resort is dit! We hebben een kamer met een jacuzzi (hebben we niet voor betaald, maar wel gekregen), uitzicht op zee, een heerlijk zwembad en eventjes, voor het eerst in al die maanden, luxe. Op dit moment: het perfecte kadootje wat we net even nodig hadden!

We kwamen doorweekt aan, want ja de regen hield maar niet op, 2 backpackers in hun sjofele kleding, beladen met een rugtas en een backpak... Niet echt de gasten die het Radisson normaliter ontvangt... haha

En na de vele dagen met regen en donkere wolken, hebben we op onze laatste dag een heerlijk zonnige dag en konden we genieten in het zwembad en de zee (met prachtig zwart strand).

Nu op naar Paaseiland, waar Robert al 23 jaar naar toe wil (sinds hij erover gelezen heft in de Donald Duck). Zijn droom gaat nu uitkomen en hopelijk kunnen we binnenkort mooie verhalen hierover vertellen!

Hasta pronto!

• 07 Februari 2012 - 04:38

Wiebe:

Bedankt voor jullie mooie verhaal, jammer dat het weer niet altijd mee zat. Maar wat temperatuur betreft is het toch beter dan hier (strenge tot zeer strenge vorst). Mooie plaatje van het bouwt eiland. Nu naar Paaseiland. Zo zie je maar weer wat de Donald Duck te weeg kan brengen ;-))
    Veel plezier en tot het volgende verhaal.
    Groet,
    Wiebe en Jolanda

• 07 Februari 2012 - 17:16

Barbara:

En en en? Hoe zijn de beroemde beelden in het echt??
    X Bar

• 09 Februari 2012 - 16:50

Robert En Yvonne:

Hoi Wiebe en Jolanda,

Bedankt weer voor het bericht! We vinden het elke keer weer geweldig om jullie reactie te lezen!

We hebben geen reden om te klagen hoor, ook niet met wat regenbuien want het is nog steeds fantastisch dat we dit allemaal kunnen doen.

We zitten inmiddels op Paas Eiland en kunnen alvast verklappen dat er wat mysterieuze zaken gebeuren. Maar hierover later meer in ons volgende verslag!